Brass Unbound
Geïnspireerd door het proefschrift van cultureel antropoloog Rob Boonzajer Flaes, traceert Johan van der Keuken de invloed van het Europese blaasorkest in voormalige koloniën. Zo gek veel lijkt er niet veranderd. Van Nepal tot Suriname, de fanfare speelt nog altijd op bruiloften en partijen, en op religieuze feesten. In Indonesië spelen ze op tuba's van aan elkaar gesoldeerde plaatmetalen kokertjes. Hoe wezenlijk de blaasmuziek is veranderd door het contact met de koloniën, wordt pas echt duidelijk in Ghana. Daar spelen ze louter , een swingende mix van blazers en Ghanese ritmes. "Ik houd ook van hun muziek. Maar ik dacht dat ze die van ons mooier zouden vinden", aldus een oude blanke priester die al sinds 1940 in het land woont, en de Ghanezen tevergeefs de traditionele marsen probeerde te leren. De muziek is helder en ieder instrument kan naar believen opgaan in de muziek of juist naar voren worden gehaald - soms met humoristisch effect.