La danse - The Paris Opera Ballet
Nadat Frederick Wiseman zich midden jaren negentig al op het American Ballet Theatre (, 1995) en de Comédie Française had gestort (, 1996), komt hij nu met een portret van het befaamde ballet van de Parijse opera in . Van de vissen in de diepste keldergewelven tot de bijen op het hoge dak brengt hij alle lagen binnen het statige operagebouw nauwgezet in kaart. Van de schoonmakers tot de directrice, die als een verlicht despoot regeert over haar altijd maar trainende dansers, die ze typeert als 'half non, half bokser'. Behalve een opvoering van staan de pensioensgerechtigde leeftijd van veertig voor dansers en de verkoop van een galareispakket vanaf vijfduizend dollar per persoon op haar agenda. Wiseman legt het zwaartepunt bij de trainende sterren, de en het , van repetitiezaal tot theatervloer. Hij doet dat in zijn gebruikelijke observerende stijl, met een handheld camera, zonder toegevoegde muziek of commentaar. Wel laat hij de zwijgende beelden spreken van de steeds terugkerende verlaten gangen en trappenhuizen tussen de balletzalen en kantoren, waar de reflectie van het zonlicht op de vloeren valt.