Veel kenmerken van het latere werk van Helena Třeštíková zijn al aanwezig in de film waarmee ze afstudeerde aan de FAMU Film en Televisieacademie in Praag. In Miracle ontwikkelde ze de onderscheidende observationele stijl van filmmaken die ze in de loop van haar carrière zo doeltreffend heeft ingezet. In de loop van enkele maanden volgt ze een jonge zwangere vrouw die stap voor stap wordt ingewijd in de vreugden en verantwoordelijkheden van het moederschap.
Gezien het onderwerp is deze documentaire opbeurender dan de films die zouden volgen – portretten van getroebleerde levens zoals dat van de recidiverende crimineel René en de wanhopige drugsverslaafde Katka. Wel zijn de unieke blik van de regisseur en de karakteristieke band die ze opbouwt met haar hoofdpersonen al prominent zichtbaar in de gevoelige wijze waarop ze de wonderbaarlijke, aangrijpende momenten voor en na de geboorte behandelt.
Typerend voor Třeštíková is, dat ze ook dit gezin herhaaldelijk bleef opzoeken in de decennia die volgden; Miracle werd later geïncorporeerd in de lange documentaire Private Universe, die in 2012 een speciale juryvermelding kreeg op het filmfestival van Karlovy Vary.