The Key
In het Israëlische dorp Pekiin wonen weinig joden. Maar hoewel de verschillende religieuze groeperingen in Pekiin, volgens een gids, vreedzaam met elkaar omgaan, hebben de joden onderling ruzie. De gids leidt een groep toeristen rond en introduceert het verhaal op die manier ook bij de kijker. Het draait om een oud vrouwtje en haar buurman, die ruzie maken over de sleutel van een synagoge. De twee razen en tieren onophoudelijk, in een eindeloze herhaling van zetten. Ze storen zich niet aan de camera, die hen volgt door de smalle straatjes en hen bezoekt in hun naast elkaar gelegen woningen. Regisseurs Dan en Noit Geva tonen met deze burenruzie, als onder een vergrootglas, enkele algemene problemen van Israël. Niet alleen de onderlinge verdeeldheid door de venijnige bezitsdrang van heilige plaatsen, maar ook de plotselinge saamhorigheid als een buitenstaander zich ermee bemoeit.