Graffiti Archaeology
"Graffiti is de kameleontische huid van het urbane landschap. Evenzeer openbare kunst als vandalisme, evenzeer virtuoos als subversief, en een van de meest vluchtige vormen van menselijke expressie." Aldus animator Cassidy Curtis, een van de ontwerpers van het Graffiti Archaeology Project. Doel van de website is een tijdslijn, een archeologie, een evolutie van graffitikunst te creëren door in verschillende steden gedurende tien jaar steeds dezelfde graffitimuren te fotograferen. Dat gebeurde onder meer in Los Angeles, New York en San Francisco. Curtis fotografeerde niet alles zelf maar verzamelde het werk van fotografen verspreid over de VS. Bezoekers van de website kunnen met de speciaal ontwikkelde grafarc explorer interface steeds nieuwe lagen van graffiti projecteren op dezelfde muren, die in feite publieke canvassen zijn. Beginnend bij de meest recente foto's kun je met de explorer ook het verleden in kijken. Bovenal geeft Graffiti Archaeology de dialoog weer tussen makers die graffiti over en naast elkaars werk aanbrengen. Soms blijft een werk jaren staan, soms is het al na een paar dagen verdwenen. Maar dat hoort bij het medium. In 2005 werd de site winnaar van een Webby Award.