Our Time Machine
Als zijn wankele geheugen het toelaat, kan Ma Ke terugkijken op een indrukwekkende theatercarrière. Meer dan tachtig Peking Opera’s regisseerde hij, en zonder Mao’s Culturele Revolutie waren dat er ongetwijfeld nog meer geweest.
Zijn zoon, de bekende Chinese kunstenaar Maleonn, wil nog een laatste keer met zijn dementerende vader samenwerken. In zijn studio bouwt hij met zijn team aan een ambitieus poppentheaterstuk over een zoon die voor zijn vader een tijdmachine maakt om diens jeugdherinneringen te kunnen vangen. Filmmakers Yang Sun en S. Leo Chiang mochten hem geruime tijd volgen; in de werkplaats waar de begaafde Maleonn een schitterende magisch-realistische wereld laat ontstaan, maar ook in de keuken van zijn liefdevol op elkaar mopperende ouders.
Het verslag van het complexe wordingsproces wordt afgewisseld met ontroerende vignetten van de persoonlijke levens van Maleonn en zijn ouders. We zien hoe het geheugenverlies van de broze Ma Ke steeds zorgwekkender wordt. Wanneer zijn vrouw die vergeetachtigheid wijt aan zelfingenomenheid en een fundamenteel gebrek aan nederigheid, pareert hij: “Als ik nederig was geweest, zou ik nooit zijn geworden wie ik nu ben.”