Erased,___ Ascent of the Invisible
De Libanese burgeroorlog (1975-1990) kostte het leven aan een kwart miljoen mensen. Een onbekend aantal anderen is tot op de dag van vandaag vermist. De schattingen lopen uiteen van 2000 tot tien keer zoveel, maar de autoriteiten willen er na een algemene amnestieregeling geen onderzoek meer naar doen. Ghassan Halwani doet dat wel. De debuterend filmmaker graaft in oude archieven, bekijkt foto’s en tekent mensen zorgvuldig na. Hij pelt de recente Libanese geschiedenis af, laag voor laag, soms zelfs letterlijk als hij affiches van een muur schraapt om aangeplakte foto's van vermisten bloot te leggen.
Halwani opereert als een archeoloog van de nationale ziel. Met een bijna meditatieve concentratie brengt hij een verleden aan het licht dat velen liever laten rusten maar dat nog steeds doorklinkt in het nu. Belangrijker nog: hij maakt de vermisten zichtbaar. Doordat zij nooit officieel zijn doodverklaard, zijn ze onsterfelijk geworden, maar lijkt het ook alsof ze nooit hebben bestaan.