#veryveryshort
60 seconden: dat is de maximale lengte van elk van deze tien web-based interactieve belevingen, te openen via je smartphone, waar en wanneer je maar wilt op veryveryshort.com. Ultrakorte ervaringen voor het flitstijdperk, die een loze minuut in de rij voor de kassa of in de tram kunnen omvormen tot een van de hoogtepunten van je dag. Een internationale jury beoordeelde de inzendingen die binnenkwamen na een gezamenlijke oproep van de National Film Board of Canada, ARTE en IDFA DocLab. Tien projecten uit vijf werelddelen werden geselecteerd. Van speels tot serieus, allemaal hebben ze iets te maken met mobiliteit. Zo kun je met een zelfgevouwen zeiltje op je smartphonescherm de wereldzeeën bevaren, dansend met je telefoon de tijd plooien, of dagelijks een minuut lang deelgenoot worden van iemands leven. Of: een computerbrein laten voorspellen welke van je eigen foto's de meeste likes op Instagram zullen genereren, een acrobatische vlucht maken door augmented reality of jezelf testen op onbewuste vooroordelen. Of spreek een persoonlijke boodschap in op de mobiele wekker van een andere festivalbezoeker, voordat je met elkaar een slaapritueel deelt in een collectieve slaapzaal in VR.