Ziel, gevoel, betrokkenheid, zegt het woordenboek over de betekenis van het Jiddische woord nesjomme. In de nieuwe film van Sandra Beerends gaat het om de ziel van vooroorlogs Joods Amsterdam.
Talloze fragmenten uit (archief)films worden verbonden door het fictieve personage van Rusha, een Joodse Elckerlyc van het interbellum, geconstrueerd uit getuigenissen van tijdgenoten en overlevenden van de Holocaust. Ze vertelt in brieven, die ze ook gebruikt om correspondentieschaak te spelen, aan haar naar Indië vertrokken broer Max over haar leven, haar misjpooche (familie) en haar stad.
Beginnend in 1918, als de ‘Grote Oorlog’ waar Nederland neutraal in bleef voorbij is, toont Neshoma in een meeslepende en ontroerende montage alle ontwikkelingen en veranderingen. Van het kleurrijke leven in de Jodenbuurt waar Rusha’s vader diamantbewerker is, tot de sociale strijd en de moderne bouwprojecten van wethouder De Miranda; van de opening van de bioscoop van Tuschinski aan de Reguliersbreestraat tot de brand die het Paleis voor Volksvlijt in de as legde; van de crisisjaren en het opkomend nationaalsocialisme tot de Jodenvervolging tijdens de bezetting.