InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
TV Nation
Over IDFA
Archief
TV Nation
IDFA 2002

TV Nation

Michael Moore
Engeland, Verenigde Staten
1994
Festival history

TV NATION ontstond na het enorme succes van Michael Moore’s ROGER & ME, toen het Amerikaanse TV-station NBC hem en producent Kathleen Glynn benaderde voor het maken van een wekelijkse televisieshow. Na een pitch van 15 minuten kregen ze in november 1992 groen licht en een budget van 1 miljoen dollar voor het maken van een proefaflevering. In 50 minuten werden diverse politieke en maatschappelijke onderwerpen licht ironisch benaderd, in een combinatie van documentaire en komedie. Andere - later vaste - items behelsden onder meer daadwerkelijk uitgevoerde opiniepeilingen met bijzondere vragen en Michael Moore die op Times Square in New York onderwerpen introduceert. Hoewel NBC de aflevering diverse malen testte met groot succes, kwam het project pas in december 1993 van de grond toen ook de BBC bereid bleek er geld in te steken. Voor de serie TV NATION zijn uiteindelijk 105 items gemaakt die in 17 afleveringen, verspreid over twee seizoenen, vertoond zijn. De onderwerpen varieerden van de Amerikaanse afscheidstournee van het communisme tot een test of New Yorkse taxichauffeurs eerder een blanke crimineel of een zwarte bekende acteur zouden weigeren. Het succesnummer van de serie was Crackers, de Corporate Crime-Fighting Chicken, een kip die schandalige praktijken van ondernemers aan de kaak stelde en opkwam voor de rechten van benadeelden. Op 5 september 1995 werd de laatste aflevering van TV NATION in de VS uitgezonden, een dag voordat de show een Emmy won voor opmerkelijkste informatieve serie van 1994.

Credits
Regisseur
Productie
    BBC Storyville,
    Kathleen Glynn,
    Jerry Kupfer
World Sales
    Alliance Atlantis
    Alliance Atlantis
Screening copy
    VPRO
    VPRO