Kleska powodzi
Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd de totale filmproduktie in Polen gedomineerd door de filmjournaals. De documentaire ressorteerde onder de journaalsectie. Al kan dit als een bedenkelijke zaak worden beschouwd, feit was dat de Poolse documentaires ondanks en soms zelfs dank zij het journaalmateriaal van hoge kwaliteit zijn. KLESKA POWODZI is een bewijs hiervan. Deze documentaire verscheen als een bijzondere aflevering van het weekjournaal, dat er onmiddellijk aan voorafging. Beide films deden verslag van een grote overstroming in Polen. KLESKA POWODZI was uit dezelfde opnamen samengesteld, maar onderscheidde zich van het weekjournaal door uitgekiende perspectieven en een artistieke vorm. Jerzy Bossak ontwierp een montage waarin een impressionistische documentaire ontstond die zonder stilering het getoonde een indrukwekkende plasticiteit verschaft. KLESKA POWODZI was, na SUITA WARSZAWSKA, de tweede Poolse documentaire die internationaal succes oogstte. De film kreeg een uitgebreide buitenlandse distributie en werd op het festival van Cannes in 1947 als beste documentaire bekroond.