Slotstuk van het drieluik , waarin experimenteel filmmaker en onderzoeker Zoot Derks het gebruik van technologische tijdlijnen op filosofische en artistieke wijze bevraagt. Wat voor gevolgen hebben deze softwarematige tijdlijnen, die vastgelegde videobeelden in een historische context plaatsen en daarmee een instant verleden, of 'verledenheid', creeëren? Derks nodigt het publiek uit om voor deze performatieve videoinstallatie, die zich uitstrekt over de trappen, gangen en zijkamers van de Brakke Grond, deel te nemen aan zijn onderzoek naar de problematiek van de montage van videobeelden. De filmmaker gaat aan de slag met het materiaal dat hij maakte voor de eerste twee delen, en én met nieuw en ter plekke geschoten videobeelden. Daarnaast gaat hij in gesprek met speciaal uitgenodigde gasten en toevallig passerend publiek. Kernwoord van het onderzoek is het filosofische begrip 'suture', dat zoveel kan betekenen als 'monteren', maar ook letterlijk te vertalen is als 'vastnaaien' en op een theoretisch niveau zoveel betekent als 'een inbreuk op het gangbare discours'. Derks begeeft zich, samen met het publiek, op het snijvlak van deze betekenissen en op de grens tussen woord en (video)beeld.