The Way Home
Het ziet eruit als het begin van een warm samenzijn, wanneer filmmaker Wael Kadlo zijn moeder van het vliegveld in Beiroet ophaalt. Maar Kadlo, geboren in het Damascus van 1980, wil zijn moeder anno nu de nodige vragen stellen. Nadat zijn ouders scheidden toen hij een peuter was, groeide hij op bij zijn oma. Beide ouders zag hij daarna weinig. Terwijl moeder en zoon samen snijbonen schoonmaken, komt zijn pijnlijke relaas naar boven. Haar licht beschuldigende vraag of hij zijn grootmoeder ‘moeder’ noemt, spreekt boekdelen.
Zij blijkt niet het enige familielid dat Kadlo’s belang als kind soms uit het oog verloor. Toen hij in zijn jeugd een ernstige ziekte kreeg, bracht die situatie ook het conflict tussen zijn ouders weer aan de oppervlakte. Kadlo laat zijn ouders in chronologische volgorde zijn geschiedenis vertellen – vanuit hun oogpunt bezien. Hij stelt vragen en laat verwijtende opmerkingen achterwege. Hun verhalen zijn doorvlochten met opnamen van plekken die in Kadlo’s jeugd van vitaal belang waren en waar later burgerprotesten plaatsvonden toen Syrië in hevige crisis verkeerde. Ook daar heeft zijn moeder zo haar gedachten over.