Shadowtime
Shadowtime was onderdeel van het IDFA programma in 2023, en werd teruggetrokken door de filmmakers. Op verzoek van de filmmakers publiceren we de volgende tekst:
"This film was one of 12 to withdraw from participation at IDFA 2023, amongst 28 total withdrawals that included moderators, jury, and others in protest at the festival's damaging denunciation of an action in solidarity with Palestine that took place on the opening night of the festival. At the time, the festival erased all information relating to the films withdrawn in protest from the website. In response to the publication of the Palestine Film Institute's 'Industry Protocol in Times of Genocide' in August 2024, and as a gesture towards transparency, IDFA reinstated the information relating to the withdrawn films in September 2024. No further accountability has been taken.” - The Palestine Film Institute on behalf of the filmmakers, for the full statement click here
Film Synopsis
De VR-gebruiker bevindt zich altijd in twee werelden tegelijk: de digitale en de fysieke. En zo heb je in Shadowtime, waar de heldere grens tussen virtualiteit en realiteit vervaagt, ook altijd twee lichamen. En vier handen – zoals je op zeker moment in augmented reality ervaart.
De VR begint haar exploratie bij het allereerste virtuele object ooit, een digitale kubus. Door die kubus te bewegen, kun je allerlei ogenschijnlijk realistische, maar feitelijk met AI gegenereerde locaties oproepen. Met als extra verwarring van niveaus dat je ondertussen ook even door de allereerste VR-bril lijkt te kijken – een andere dus dan je in werkelijkheid op hebt.
Het begrip ‘schaduwtijd’ is afkomstig uit discussies rond het Antropoceen en beschrijft het gevoel te leven in onverenigbare werkelijkheden. Zoals tegelijk in een VR en de klimaatcrisis – waaraan Shadowtime je telkens herinnert. Is de schaduwwereld van VR hiervoor alleen een schuilplek? Of kan juist VR ons leren op twee plekken tegelijk te zijn?
Gepresenteerd in samenwerking met Eye Xtended.
Gerealiseerd met steun van Onassis ONX Studios.