The Filmmaker’s House
Seriemoordenaars, of anders iets met seks. Dat zijn de onderwerpen waar Marc Isaacs zich volgens zijn producent het beste op kan richten, wil hij kans maken op financiering. Uit frustratie en recalcitrantie besluit de documentairemaker een film te maken over en mét mensen uit zijn directe omgeving: de arbeiders die een nieuwe schutting in zijn tuin installeren, zijn Pakistaanse buurvrouw, een Slowaakse dakloze die hij tijdelijk in huis neemt en zijn Colombiaanse huishoudster, die net haar moeder heeft verloren.
De film begint als een klassieke documentaire maar gaandeweg ontstaat bij de kijker het gevoel naar een uitgewerkt script te kijken. Het thema gastvrijheid, actueel en belangrijk maar weinig spectaculair, krijgt op het einde een onverwachte twist die de hele film op zijn kop zet. Isaacs bekritiseert zo de voorspelbaarheid van commerciële documentaires; tegenover de trend van op mediaformat gesneden feiten stelt hij zijn door authenticiteit gedreven fictie. Hij laat zien hoe complex auteurschap kan zijn – en dat dat juist zorgt voor kwaliteit.