The Camera That Changed the World
Portret van de Amerikaanse en Franse filmmakers die in 1960 dankzij de eerste draagbare camera's getuige konden zijn van gebeurtenissen in het dagelijks leven waar tot dan toe zware, vaste camera's in studio's de norm waren. toont wat voor ambitieuze, vernieuwende filmers het belang was van een draagbare, stille camera met synchroon geluid en hoe die camera onze blik op de wereld definitief veranderde; in feitelijke, cinematografische en poëtische zin. En dat in een tijd dat de wereld zelf aan snelle en dramatische veranderingen onderhevig was. Terwijl in Amerika Robert Drew, Richard Leacock en D.A. Pennebaker een bestaande Auricon-camera ombouwden tot een lichtere, draagbare variant, was in Frankrijk Jean Rouch en Michel Brault de eersten die aan de slag mochten met een prototype van de eerste draagbare, stille camera van Eclair. Beide partijen schreven instant geschiedenis met hun eerste resultaten: respectievelijk (1960) over de jonge presidentskandidaat John F. Kennedy in de staat Wisconsin en (1960) over het dagelijks leven in Parijs. Synchroon geluid volgde toen Stefan Kudelski in Zwitserland de Nagra-taperecorder ontwierp met de precisie van een Zwitsers horloge. Met interviews met kopstukken van de cinéma vérité en , zoals D.A. Pennebaker, Robert Drew, Michel Brault, en de dit jaar overleden Richard Leacock.