Victory Day
In het Berlijnse Treptower Park staat een groots monument voor tijdens de Tweede Wereldoorlog gevallen Sovjetsoldaten. Maar Sergei Loznitsa laat de huizenhoge betonnen constructies en standbeelden grotendeels uit beeld in dit portret van een herdenkingsdag op 9 mei – de datum die onder Russen bekendstaat als de ‘Dag van de Overwinning’. Hij zoomt juist in op details van de decoratieve reliëfs, en toont zonder commentaar de aanwezige mensenmassa.
Deze aanpak is vergelijkbaar met Loznitsa’s geroemde vorige documentaire Austerlitz, dat de hordes toeristen in de voormalige massavernietigingskampen van de nazi’s toonde. Maar er is één belangrijk verschil: kleur. Het rood van de vele banieren, de veelkleurige bloemen die bij de monumenten worden gelegd: ze worden getoond in een kleurenpalet dat tegelijkertijd felgekleurd en gedempt is, als een verschoten oude foto.
Die nostalgisch getinte beelden tonen de mens als massa, maar op de geluidsband horen we angstwekkend specifieke gesprekken. In de herdenking van het verleden sluimert het nationalisme van vandaag.