Salata Baladi
Ze wonen in Egypte, maar het gezin van filmmaker Nadia Kamel vormt met elkaar een bijzondere mix van culturen en religies. Zo werd haar moeder Naela (Mary) geboren uit een joodse vader en een Italiaanse moeder. In de Tweede Wereldoorlog werd het gezin christelijk en later werd Mary vanwege haar huwelijk met een moslim zelf ook moslim. Haar echtgenoot had ook al een gemengde achtergrond, met een vader uit Odessa en een moeder uit Turkije. Mary vertelt haar levensverhaal aan haar kleinzoon. Daarna neemt ze hem en haar dochter mee op een reis naar Italië om verre familieleden aldaar op te zoeken. Tenslotte besluit ze zelfs om naar Israël te gaan, waar familie woont die ze al meer dan vijftig jaar niet heeft gezien. Een grillige wereldgeschiedenis wordt in deze familiegeschiedenis weerspiegeld. De spontane en onbevangen vragen die de kleine jongen aan zijn oma stelt, maken duidelijk hoe complex de manier is waarop landsgrenzen en immigratiestromen zich hebben ontwikkeld in de loop van de twintigste eeuw tot nu. InSalade Maison worden vele talen gesproken maar de communicatie tussen al die familieleden ademt een sfeer van warmte en tolerantie. Blijkbaar kunnen familiebanden uitstijgen boven wat ideologieën en vooroordelen kapot kunnen maken.