Chinese Portrait
Passagiers in een trein, toeristen op het strand, fabrieksarbeiders, boeren, bouwvakkers, studenten. In een reeks portretten legt befaamd Chinees onafhankelijk speelfilmregisseur Wang Xiaoshuai (Frozen, Beijing Bicycle, 11 Flowers) de stand van zijn land vast.
Ieder portret bestaat uit een zorgvuldig gecomponeerd longshot, vastgelegd met een onbeweeglijke camera, waarin een of meer mensen roerloos poseren. Toch is er altijd wel ergens in het beeld beweging: niet alle geportretteerden blijven stil, en ook dieren, toevallige passanten en kinderen houden zich niet aan het protocol. Het levert fascinerende beelden op, als bewegende foto's, waarin altijd meer te ontdekken valt.
Het moderne China dat de regisseur laat zien, is een bonte verzameling van nieuwbouw, oude binnenplaatsen, vervallen industrieterreinen, platteland en grote stad. Vooral de eindeloze hoeveelheid bouwprojecten valt op. De film is een roerloze, niet-narratieve momentopname, alsof alle onstuitbare verandering voor even een halt wordt toegeroepen.