A Symphony of Noise VR
Ieder geluid is potentieel muziek. Maar sample-kunstenaar Matthew Herbert rekt het muzikale spectrum verder op dan gebruikelijk. Hij bouwt composities uit geluiden waarvan de meeste mensen het bestaan (of zelfs de de bestaansmogelijkheid) niet vermoeden. Zo maakte hij een album dat geheel is opgebouwd uit geluiden die hij wist te ontlokken aan producten van McDonald’s en kledingretailer Gap.
Herberts alledaagse geluidsbronnen vormen de inspiratie voor A Symphony of Noise VR. Deze interactieve virtual reality-ervaring is een reis door vier geluidslandschappen. In de eerste staat de ademhaling centraal waardoor je meteen je oren spitst om anders te luisteren naar de wereld. Daarna volgt een arctische omgeving vol schraperige en krakerige geluiden, en ten slotte een winkelinterieur. Met de controllers of door te blazen of zingen kun je zelf geluiden toevoegen aan het audiopalet, dat met golven en kleuren wordt gevisualiseerd in de driedimensionale ruimte. In het vierde en laatste landschap worden alle opgedane geluiden gecombineerd in een ultieme symfonie.