Mafia Is Not What It Used to Be
In Palermo worden nog jaarlijks de maffiamoorden op de onderzoeksrechters Giovanni Falcone en Paolo Borsellino herdacht, al lijkt de herdenking vooral een evenement voor opportunistische politici en doet de feestelijke parade weinig recht aan de ernst van de oorspronkelijke misdaden. Regisseur Franco Maresco spreekt een van de mensen die zich hier enorm aan ergeren: de internationaal vermaarde fotograaf Letizia Battaglia, die de gruweldaden van de maffia jarenlang vastlegde.
Aan de andere kant van het spectrum volgt hij Ciccio Mira, organisator van derderangs muziekoptredens van Siciliaanse volkszangers, die ook al schitterde in een eerdere film van Maresco. Mira grijpt de herdenkingsdag aan om een totaal misplaatst muziekevenement te organiseren in een van de beruchtste wijken van Palermo.
De theatrale, mockumentary-achtige parade van bizarre figuren die Maresco opvoert en stevig aan de tand voelt, omlijst door levendige muziek en een sarcastische voice-over, is vermakelijk en treurigstemmend tegelijk. Want wat zegt de dubieuze, schaamteloze draaikonterij van Mira eigenlijk over de lange tentakels van de maffia en over Italië in zijn geheel?