Mcluhan's Wake
Marshall McLuhan (1911-1980), ook wel ‘het orakel van het elektronische tijdperk’ genoemd, is het meest bekend geworden met zijn uitspraak ‘Het medium is de massage’. Hiermee typeerde hij de kracht van de media om elke boodschap naar willekeur te kneden. McLuhan, die in wezen een gelovige katholiek was van conservatieve snit, wilde juist nieuwe ontwikkelingen bestuderen om deze kritisch te kunnen bekijken. Eén van zijn belangrijkste waarschuwingen was dat nieuwe elektronische media als televisie de rationele beschaving, die ontstaan was door het gedrukte woord, zou vernietigen. Na zijn dood, en door de opkomst van internet en nieuwe media, zijn de ideeën en theorieën die hij vanaf de jaren ’50 ontwikkelde, herontdekt door een nieuwe generatie. Regisseur Kevin McMahon combineert diverse technieken waaronder animaties, zeldzame opnames van McLuhan en dramatische reconstructies om duidelijk te maken hoe het beeld en de aannames over moderne technologie zijn beïnvloed door McLuhans theorieën. Hij richt zich vooral op het korte verhaal ‘Een afdaling in de maalstroom’ van Edgar Allen Poe, dat McLuhan zelf vaak aanhaalde om zijn opvatting over nieuwe ontwikkelingen uit te leggen. Hij zag hierin de les dat de mens kritisch moet leren kijken naar de draaikolken van de nieuwe media om niet meegesleurd te worden naar de diepten. Aan het eind van zijn leven kwam McLuhan zelf in die diepten terecht, ter zijde geschoven door de media en gebroken door collega-wetenschappers die hem oerconservatief en achterhaald noemden.