De nieuwste film van de gelauwerde regisseur Hubert Sauper gaat over het altijd tot de verbeelding sprekende Cuba. Na alarmerende films over de uitwassen van kapitalisme en post-kolonialisme (Darwin’s Nightmare, We Come As Friends) schept de Oostenrijkse filmmaker nu een kalm, caleidoscopisch portret van dit geografische middelpunt van de Amerika’s, dat de eerste aanlegplek vormde voor ontdekkingsreizigers van de ‘Nieuwe Wereld’.
Sauper filosofeert over de invloed van propagandistische cinema op de Cubaanse geschiedenis en interviewt inwoners op straat over de stand van het land. Twee olijke tienermeiden (in de aftiteling “profeetjes” genoemd) komen verrassend uit de hoek als ze de turbulente geschiedenis van slavenhandel, kolonialisme en dictatuur toelichten. Hun vrijheid is zeker beperkt, maar kijk eens in de VS, stelt een van hen: wat is vrijheid waard als alleen miljonairs president kunnen worden?
Sfeerbeelden uit Havana worden afgewisseld met historisch archiefmateriaal, en terwijl Che Guevara en Fidel Castro toekijken vanaf muurtekeningen, cirkelen touringcars rond de antieke cabriolets, trouw gefotografeerd door de Europese buspassagiers. Vormen zij, de toeristen, de volgende invasie?