Met de val van de Berlijnse muur in 1989 kwam de hoop dat er voor eeuwig een einde kwam aan de betonnen demarcaties die bevolkingen van elkaar scheiden. Vandaag de dag blijkt het tegenovergestelde – overal ter wereld zijn omheiningen geplaatst die welvaart moeten afbakenen van armoede en criminaliteit. Zoals bij de Amerikaans-Mexicaanse grens, waar een Vietnamveteraan kruizen plaatst op plekken waar emigranten tijdens hun oversteek het leven lieten. Aan de andere kant wacht een Mexicaans echtpaar op het juiste moment om de torenhoge constructie te beklimmen. Bij de grens tussen Zimbabwe en Zuid-Afrika wordt een opzichter gefilmd die langs de Limpopo patrouilleert, de rivier waarin regelmatig vluchtelingen verdrinken. Bij de Marokkaans-Spaanse grens versleept een vrouw grote pakketten op haar rug. De contrastrijke beelden van de grenstaferelen gaan moeiteloos in elkaar over. In split-screen composities worden ze samengevoegd en krijgen zo een nieuwe betekenis, bijvoorbeeld wanneer een Mexicaanse tunnel onder een Afrikaanse baobab wordt geplaatst. Beelden van de Marokkaanse grens worden begeleid door gesproken commentaar over de situatie in het Mexicaanse grensgebied. De talloze afscheidingen in de wereld zijn een universeel probleem.