Die macht der Bilder: Leni Riefenstahl
Leni Riefenstahl heeft haar plekje in de filmgeschiedenis bemachtigd, maar haar verhaal blijft een gevoelig onderwerp. Toen ze nog maar 23 was, vergaarde ze roem als waaghalzerige actrice in de populaire Duitse films over bergbeklimmen. Haar eerste film als regisseur, DAS BLAUE LICHT, betoverde het publiek in Duitsland en daarbuiten. Tegen 1932 was Adolf Hitler een van haar grootste bewonderaars. In 1934 bood hij haar de kans een film te maken, waarbij ze gebruik kon maken van alle middelen van de nazi-partij. Misschien omdat ze niet in staat was de man die ze zo charismatisch vond iets te weigeren of omdat ze het zag als de kans van haar leven, maakte ze TRIUMPH DES WILLENS. De film verheerlijkt de nazi-partij en zou later een abrupt einde maken aan de filmloopbaan van Riefenstahl. Haar volgende project, OLYMPIA, maakte ook erg veel los. Deze bijna vier uur durende documentaire over de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn werd overstelpt met prijzen en pas lang na de oorlog beschouwd als een van de tien beste films ooit gemaakt. Na de oorlog werd Leni Riefenstahl een verschoppeling, maar ze probeerde haar kunstzinnige werk voort te zetten met haar karakteristieke vastberadenheid en enthousiasme. In 1952 had ze eindelijk haar film TIEFLAND af, een project waaraan ze tijdens de oorlog was begonnen. In de jaren zestig ging ze naar Afrika om haar wereldberoemde foto-essays te maken over de Nubastammen. Op de leeftijd van 72 begon ze met een duikcursus. Leni Riefenstahl vierde in 2002 haar honderdste verjaardag.