Punk - Lang leve de lol
Eind jaren zeventig raakte Amsterdam in de ban van de uit Engeland overgewaaide punkgolf. Anders dan de commercie later suggereerde, was punk geen muziekstijl of modeverschijnsel, maar een manier van leven die anti-establishment was in al zijn uitingen. Gemotiveerd door werkloosheid en bewapeningswedloop weigerden de punks te geloven in het huisje-boompje-beestje-ideaal van de gevestigde orde. Hoe destructief punk ook was, het was ook een creatieve tijd: iedereen kon een bandje beginnen, een blaadje oprichten, een café openen. Filmmaker Alfred Broer (1966) was een van de eerste Amsterdamse punks en staat als zodanig vereeuwigd in het fotoboek van Max Natkiel. In PUNK! LANG LEVE DE LOL gaat hij op zoek naar zijn vrienden van weleer, in de hoop een antwoord te vinden op de vraag wat die korte, maar hevige punkperiode voor hen heeft betekend. Broer won met het scenario voor deze film de realiseringsprijs van de IDFA Scenarioworkshop 1996 onder leiding van Hans Hylkema.