Narodziny statku
Het te water laten van een schip in de dokken van Szczecin biedt de makers van de film een uitgelezen mogelijkheid om op betrokken wijze het werk van scheepsbouwers te laten zien. Met behulp van voortreffelijke beeldende vondsten en een interessante soundtrack wordt de nadruk gelegd op de stress waarmee de laatste voorbereidingen voor het hoogtepunt, het van de helling in het water glijden van het schip, gepaard gaan. De film won de Zilveren Medaille op het Internationale Filmfestival van Moskou in 1961 en de Grand Prix op het Short and Documentary Film Festival van Leipzig, eveneens in 1961.