Long Live Benjamin
Als de vrouw van kunstenaar Allen Hirsch in 1997 een ernstig verzwakt weesaapje vindt tijdens hun huwelijksreis in Venezuela, besluit het kersverse paar hem te houden. Tussen Hirsch en Benjamin, zoals ze het kapucijnaapje noemen, ontstaat meteen een diepe band. Hirsch smokkelt hem in zijn binnenzak mee in het vliegtuig naar New York, waar hij het dier in hun appartement grootbrengt. De aap is als een kind voor Hirsch: “Met Benjamin had ik de diepste band die ik ooit met iemand heb gehad. Hij werd meer mens, ik meer dier.” Maar als Benjamin de puberteit bereikt is hij niet meer te handhaven – het is het begin van een voor Hirsch stressvolle periode waarin hij Benjamin langzaam steeds meer los moet laten. Binnen een knap opgebouwde spanningsboog vertellen de aandoenlijke en fascinerende archiefbeelden, interviews en kunstwerken van Hirsch een tragisch verhaal over de diepe band tussen mens en aap, hoe echt samenleven van die twee eigenlijk niet kan en de troost van kunst.