A Family Affair
“Marianne Hertz: mannequin én ideale moeder,” zo wordt de oma van filmmaker Tom Fassaert in een vrouwenblad uit de jaren vijftig gepresenteerd. Zijn vader, oom en tante lachen er een beetje ongemakkelijk bij wanneer hij hen het artikel laat voorlezen. Hun kindertijd was verre van ideaal – de twee zoons belandden al jong in een kindertehuis – en de relatie met hun inmiddels 95-jarige moeder is nog altijd problematisch. Niet lang nadat zijn vader het contact met haar verbreekt, krijgt Tom van Marianne een uitnodiging om haar te bezoeken in Zuid-Afrika, waar ze jaren geleden een nieuw leven begon. Hij vertrekt en neemt zijn camera mee, in de hoop de ontbrekende puzzelstukjes van de familiegeschiedenis daar te vinden. Waarom is er van beide kanten zoveel teleurstelling en verwijt? En waarom is daar nooit echt over gesproken? Maar terwijl Marianne zich de interesse in haar persoon met gretigheid laat welgevallen, wijst ze alles wat te maken heeft met “die familie-affaire” vierkant af. Oma laat zich niet regisseren en onttrekt zich op volkomen onverwachte en verbluffende wijze aan de rol waarop haar kleinzoon juist probeert scherp te stellen: die van moeder en grootmoeder.