Jaffa, The Orange's Clockwork
De sinaasappelteelt lijkt niet het meest voor de hand liggende vertrekpunt voor een blik op het Israëlisch-Palestijnse conflict. Tot eraan herinnert dat het omstreden grensgebied tussen de twee staten in de vorige eeuw één van de grootste exporterende gebieden ter wereld was van het oranje goud. Regisseur Eyal Sivan reconstrueert hoe Jaffa van een Palestijnse plaatsnaam veranderde in een Israëlisch merk, en hoe de sinaasappelteelt van gezamenlijke arbeid transformeerde tot een door beide partijen geclaimde speelbal in hun oplopende conflict. Hij gebruikt daarvoor een stortvloed aan archiefmateriaal, van de vroegste fotografie uit 1840 tot haarscherpe videoshots van de afgelopen jaren. De beelden worden van commentaar voorzien door verschillende experts, terwijl ze ernaar kijken: geprojecteerd op de muren van hun kantoren of de lakens in hun woonkamers. Van historici tot kunstkenners, van dichters tot politiek analisten, ze laten allemaal hun licht op het archiefmateriaal schijnen, dat in de loop der jaren een steeds ideologischer lading heeft gekregen. Ook komen er sinaasappeltelers en -plukkers aan het woord, die in veel gevallen de meer saamhorige tijden hebben meegemaakt. Toen stonden Joden en Arabieren nog zij aan zij in de boomgaarden.