Beats of the Antonov
Soedan verkeert al sinds zijn onafhankelijkheid in een haast constante staat van burgeroorlog. Inwoners van de de zuidelijke grensregio’s kennen en vrezen het geluid van de Antonov-vliegtuigen, waarmee de regering van Omar al-Bashir willekeurig dorpen bombardeert. Muziek maakt traditioneel onlosmakelijk deel uit van het dagelijks leven, maar krijgt in deze context een nieuwe, vitale betekenis.
De rababa (een snaarinstrument) en percussie-instrumenten die van allerlei hergebruikte materialen worden vervaardigd, vormen het middelpunt van spontane muzikale sessies waarin hele dorpen meedansen en -zingen. Musicoloog Sarah Mohamed, die hier het ‘echte’ Soedan zegt te vinden, legt uit: “In deze muziek is iedereen vrij om liedteksten te maken, te zingen, de trom te bespelen. Je pakt gewoon een emmer. Geen probleem.”
Het houdt de bevolking letterlijk en figuurlijk in leven: door samen muziek te maken blijven de jongeren ’s nachts wakker, zodat ze in het dorp alarm kunnen slaan als er een vliegtuig aan komt. Met deze ode aan Soedans muzikale traditie biedt Beats of the Antonov een nieuw perspectief op de nationale identiteit en het Soedanese conflict.