Documentaire wordt onderdeel van fictie in deze interactieve novelle, gemaakt voor mobiele apparaten. Het verhaal, over de verdwijning van een vriendelijke geest genaamd September, wordt verteld via duizenden ultrakorte videofragmentjes gemaakt door gebruikers wereldwijd – inclusief jijzelf. De uit de losse pols geschoten en vervolgens geanonimiseerde filmpjes worden op vernuftige wijze verwerkt in het emotionele weefsel van Motto. Zo ontstaat een spookverhaal en speurtocht ineen.
Tijdens IDFA 2020 zullen de bouwsteentjes van Motto ook hun weg vinden naar de realiteit. Op de straten van Amsterdam kunnen passanten zomaar stuiten op kleine interventies in het dagelijks leven. Het zijn innemende uitnodigingen, poortjes naar de digitale ervaring van Motto. Het narratief is gestoeld op eeuwenoude verteltradities, maar spreekt in de taal van het internet anno 2020, waar korte video’s de dienst uitmaken op Instagram, Snapchat en TikTok. Motto vervormt dat tot een discobal waarin je eigen ervaring en herinneringen in vervormde fragmenten gereflecteerd worden.