Deep Sleep
Omdat filmmaker Basma al-Sharif een tijdlang niet naar Palestina mocht reizen, leerde ze zichzelf autohypnose aan, zodat ze toch op meerdere plekken tegelijk kon zijn. Ze filmde dit werk, terwijl ze in trance was. Het resultaat is een hypnotiserende reis, opgenomen op super8-film, langs verschillende oude en moderne ruïnes van Gaza. Ook de moderne beschaving ligt hier in puin.
Op speelse wijze gebruikt ze desoriënterende, stroboscopische beelden, laat ze licht breken in geel, blauw en rood, en dubbele beelden over elkaar heen buitelen. Met haar beweeglijke camera vangt ze in Malta, Athene en de Gazastrook beelden van een veerboot, een achteruithollend paard, van zon, aarde, rotsen en lucht, met klokgelui en zeegeluiden op de achtergrond. Alsharif speelt zo met de feilbaarheid van het geheugen en overschrijdt alle geografische grenzen.
De video’s van al-Sharif roepen een verlangen op naar een thuis dat misschien nooit heeft bestaan. Als ze niet met haar lichaam mag reizen, dan reist ze wel in de bioscoopruimte – samen met de filmkijker ontstaat zo een droomachtige, collectieve verplaatsing.