Megacities
Eenvoudige ambachtslieden in Mumbai, kruimeldieven en prostituees in Mexico-Stad, arbeiders aan een lopende band in Moskou en een oplichter in New York. Er zijn ogenschijnlijk weinig overeenkomsten tussen deze veelal aan de zelfkant levende figuren in vier wereldsteden. De straatventer in Mexico-Stad, die zelf klaargemaakte kippenpootjes verkoopt en de kapper in Mumbai, die zijn klanten in een soort omgebouwde garageruimte ontvangt, zijn niet op de hoogte van elkaars levens. Maar wat ze delen is de harde, dagelijkse strijd om het bestaan, waarin de kans op vooruitgang minimaal is, maar ieder voor zich wel zijn eigen dromen blijft koesteren. Regisseur Michael Glawogger is in de eerste plaats een subliem fotograaf die zijn beelden met zorg gekozen heeft en daardoor zonder al te veel commentaar of interviewfragmenten tot de kern doordringt. De stilering die hij zowel in de beeldcompositie heeft toegepast, alsook in de montage gebruikt, is nergens overdreven of gemakzuchtig. Hij maakt de dingen niet mooier dan ze zijn, maar laat zien dat aan de alledaagse grauwheid en ellende van het leven in een grote stad ook een heroïsche drang tot overleven ten grondslag ligt. Hij slaagt er daarbij tevens in om van iedere stad de typische eigenheid te laten zien.