Bye Bye Africa
Een land waarover geen films worden gemaakt, wordt onzichtbaar. Dat is de overtuiging van regisseur Mahamat Saleh Haroun en het personage dat hij speelt in deze mengvorm van fictie en non-fictie. Haroun speelt een regisseur die – net als hijzelf – na vijftien jaar in Frankrijk te hebben gewoond, terugkeert in Tsjaad, zijn door de burgeroorlog getekende geboorteland. Daar blijken de bioscopen vervangen door videohuizen die vooral internationale films vertonen.
In interviews, geschoten in zwart-wit, vertellen betrokkenen over de benarde positie van de Afrikaanse cinema. Ook de dramatische verhaallijn, in kleur, brengt veel aan het licht over de positie van film in de samenleving en over de samenleving zelf. Dat het onderscheid tussen film en werkelijkheid niet door iedereen in Tsjaad begrepen wordt, bijvoorbeeld – de regisseur ontdekt dat een actrice in zijn film over aids door haar familie is verstoten omdat ze dachten dat ze echt geïnfecteerd was. Filmmakers hebben een grote verantwoordelijkheid, realiseert hij zich. Bye Bye Africa is de eerste lange film die volledig in Tsjaad werd gemaakt.