The Newsroom - Off the Record
houdt met moeite het hoofd boven water. De verkoop van de beruchte Deense boulevardkrant daalt zienderogen en de redactie moet alle zeilen bijzetten om het tij te keren. Ligt de oplossing online, of in de onderwerpkeuze? En hoe ver mag je daarin gaan? Mikala Krogh is er in de redactiekamer met haar camera bij als de smeuïge koppen worden bedacht of de laatste dramatische statistieken bekend worden gemaakt. In dit redactiedrama is de hoofdrol voor chef Poul Madsen, die onder meer de controversiële beslissing neemt om volop campagne te voeren voor twee door Somalische piraten gegijzelde Denen. “Dit gaat niet om het verkopen van kranten,” zegt Madsen op televisie, maar inmiddels weet je wel beter. Op de achtergrond van de roerige dagelijkse gang van zaken speelt de vraag hoe je als krant relevant blijft in het rap veranderende medialandschap. Madsen en zijn collega’s spreken openhartig over hun dilemma’s. De ethische grenzen voor een tabloid als zijn immers vaag, want de lezer wil altijd wel meer bloot, roddel en sensatie. Maar er is ook nog zoiets als journalistieke eer. Ondertussen tuimelen de verkoopcijfers door het beeld. Zal het redden, en ten koste waarvan?