Monsieur Advertising - Marcel Bleustein-Blanchet
Marcel Bleustein-Blanchet (1906-1996) was de Howard Hughes van Frankrijk: een \i self-made man\i0 , een \i homo universalis\i0 en een charmante playboy ineen. Tijdgenoot Hughes eindigde als een geesteszieke kluizenaar, letterlijk bezwijkend onder zijn genius. Rasoptimist en visionair Bleustein-Blanchet daarentegen was de tijdgeest altijd een comfortabele stap voor. \i Monsieur Advertising -- Marcel Bleustein-Blanchet \i0 laat geen gelegenheid onbenut om dat te benadrukken. De titel van de documentaire verwijst naar Bleustein-Blanchets rol als oprichter van onder meer Frankrijks gevierde reclamebureau Publicis. 'Du pain, du vin, du Boursin', is \'e9\'e9n van zijn beroemde vondsten. Aan de hand van de biografie van de man zelf schetst \i Monsieur Advertising\i0 de wording van de moderne consument en inherent daaraan de opkomst van de hedendaagse reclame en marketing. Dat begint eigenlijk al bij de geboorte van Bleustein-Blanchet. Zijn joodse ouders, immigranten uit de Oekra\'efne, noemden hem Moise. Maar zijn zussen, vertelt dochter Elisabeth, vonden dat te joods en uitheems en registreerden hun jongste broertje daarom bij de burgerlijke stand als Marcel. \i Monsieur Advertising\i0 , gelardeerd met archiefbeelden en priv\'e9materiaal, oogt als een vlotte reclamefilm. Passender kan niet voor een intrigerend portret van Bleustein-Blanchet als de belichaming van de geest van de vooruitgang.