Een grijsblauwe hagedis met gele stippen zit stil op een boomstronk. Om hem heen draaien digitale camera’s. Klik, klik, klik − van alle kanten wordt hij vastgelegd. Our Ark begint in een bedrijf dat 3D-kopieën maakt van alle dieren op aarde − de bedreigde diersoorten eerst. Een soort virtuele ark van Noach.
Filmmakers Deniz Tortum en Kathryn Hamilton gebruiken dit proces van digitaal vastleggen als uitgangspunt voor een visueel essay. Nu we de technologische mogelijkheden hebben, proberen we een soort back-up te maken van onze hele wereld − ook bossen worden digitaal gearchiveerd, monumenten en zelfs dingen uit ons dagelijks leven, zoals vuilniszakken.
Beelden van natuurlijke objecten en 3D-modellen wisselen elkaar af; een voiceover legt uit en verklaart, maar laat tegelijkertijd genoeg ruimte om zelf nog vragen te stellen. Voor wie zijn al die digitale archieven eigenlijk? Wat voor nut heeft onze neiging om alles maar vast te leggen? Hopen we die wereld weer tot leven te kunnen wekken? En wat gebeurt er met onze opvattingen over de echte wereld als we denken die te kunnen reduceren tot enen en nullen?