Summer with Anton
De twaalfjarige Anton woont met zijn oma in een klein huis buiten Moskou. Het is zomervakantie en we zien Anton met zijn vrienden spelen op een strandje, zich vervelen om het huis, dansen voor de spiegel, tekenen en door zijn oma worden voorgelezen. Tegen de camera vertelt hij wat hem bezighoudt. Op een dag pakt Anton zijn mansgrote rugzak op en trekt hij een legerbroek aan, wijd hangend om zijn tengere middel. Zoals de meeste Russische kinderen gaat ook Anton deze zomer naar een van de militaire jeugdtrainingskampen van president Poetin. Spannend: de kinderen slapen in legertenten, drukken zich op in de appèlrij, houden veldtochten en doen schietoefeningen. Geen kampvuur of speurtocht, maar verdedigingstechnieken en dagmarsen. Zo word je een grote, sterke man. Maar ook politiek is onderdeel van het gedisciplineerde vakantiekamp: in een klaslokaal leren de kinderen van oorlogsveteranen over de gevaren van terrorisme en extremisme door angstaanjagende video's over het aanhoudende geweld in de Kaukasus. Daarna gaan de kinderen Tsjetsjeentje spelen in het bos. De commentaarloze, kalme film baadt in de warme tinten van een zomeridylle, maar dan één waarin kinderen oefenen hoe ze een wapen op hun leeftijdsgenootjes richten. En mag je als grote jongen nog wel naar je oma bellen?