Waste Land
De succesvolle kunstfotograaf Vik Muniz, die voor zijn portretten werkt met natuurlijke materialen, keert vanuit zijn aangenomen woonplaats Brooklyn terug naar zijn geboortestad Rio de Janeiro. Hij wil een project met vuilnis uitvoeren. Op Jardim Gramacho, 's werelds grootste vuilnisbelt die zich bevindt op een atol in de omgeving van Rio, ontmoet hij de 'catadores': vuilnisplukkers die de duizenden tonnen afval doorspitten, op zoek naar recyclebaar materiaal. Wat begint als een onderzoek naar artistieke inspiratie, krijgt al snel een diepere maatschappelijke betrokkenheid - zowel voor de artiest zelf als voor filmmaker Lucy Walker en voor de kijker. Muniz, die zichzelf opwerkte vanuit de \i favelas \i0 van Rio, herkent zowel de wanhopige situatie waarin de catadores zitten als de hoopvolle levenshouding die zij desondanks hebben. Hij doet een poging iets van zijn succes terug te geven. Muniz gaat aan het werk voor een reeks grootschalige portretten in vuilnis, waarvoor een eclectische groep catadores zowel model als co-creator wordt. Wat weinig moderne kunst weet te bereiken, lukt Muniz: hij verandert hun levens. Zoals het vuilnis dat zij verzamelen kunst wordt, zo krijgen ook deze afgedankte mensen een nieuwe waarde.