David Bailey, Four Beats to the Bar and No Cheating
David Bailey, de supercoole en supergetalenteerde modefotograaf op wie Michelangelo Antonioni in 1966 zijn inmiddels klassieke film \i Blow-up\i0 met een hoofdrol voor David Hemmings baseerde, is de zeventig jaar gepasseerd. Hij is nog altijd actief als fotograaf, zowel in de modewereld als in de kunstfotografie. Regisseur J\'e9r\'f4me De Missolz mocht behoorlijk dichtbij komen. We zien Bailey in zijn huis, met zijn vrouw en kinderen, en in gesprek met vrienden. Ook zijn we getuige van het ontstaan van een nieuw fotografieproject over zijn geboortebuurt, de East End. Bailey ontpopt zich als een kunstenaar die wars is van pretentie en moeilijk doen over zijn kunst. "\i Four beats to the bar and no cheating\i0", citeert hij graag zijn held Count Basie. In zijn foto's leidt dit tot de transparante stijl waarmee hij beroemd werd. Als het even kan, vergeten we dat we naar een foto kijken - laat staan een mooie, bijzonder gecomponeerde of creatief vormgegeven foto - en zien we de pure mens die Bailey fotografeert, in al zijn naaktheid. Zijn bewonderaars komen ook aan het woord, onder wie zijn ex-vrouw Catherine Deneuve. Nee, Bailey leerde nooit een woord Frans tijdens dat huwelijk. Het typeert hem: een ruwe diamant, zelfs nog op zijn zeventigste.