IDFA 2021 campagne: de Rorschach machine
De campagne voor de IDFA 2021 campagne is gebaseerd op de iconische Rorschachtest en weerspiegelt de veelheid aan indrukken en gevoelens die het kijken van films op IDFA kan oproepen.
De campagne voor de IDFA 2021 campagne is gebaseerd op de iconische Rorschachtest en weerspiegelt de veelheid aan indrukken en gevoelens die het kijken van films op IDFA kan oproepen.
De IDFA 2021 festivalcampagne is ontwikkeld door We Are Pi en geïnspireerd op het Rorschachtest, een psychologische test waarbij het gaat om de gevoelens en interpretaties die het kijken naar afbeeldingen van verschillende inktvlekken bij iemand oproept. Deze test werd in de jaren twintig ontwikkeld voor psychologische beoordeling en was vooral populair in de jaren ’60. Voor We Are Pi was de Rorschachtest de basis om een artistieke campagne te creëren die een veelheid aan associaties oproept. Iedereen ziet immers iets anders in hetzelfde beeld, wat een directe link vormt met de persoonlijke ervaring van films op IDFA bekijken en ondergaan. Ook weerspiegelt het de schoonheid en diversiteit van de mondiale perspectieven van filmmakers op IDFA.
IDFA 2021 festivaltrailer
Circus Family, een audiovisuele ontwerpstudio gevestigd in Amsterdam, heeft speciaal voor IDFA een machine ontwikkeld (bijgenaamd Rory de Rorschach) die documentaire beelden scant. Op basis van de kleur en temperatuur van het beeldmateriaal werd bepaald welke kleurstof in een watertank moest worden gedruppeld. Verschillende IDFA-documentaires werden gescand (waaronder Amsterdam Global Village) met als resultaat een kleurrijke wereld die tot uiting komt in de campagnebeelden. Om de band tussen de campagne en IDFA-documentaires nog extra te versterken, is in de campagnetrailer gebruik gemaakt van geluiden uit Amsterdam Global Village en Taming the Garden. Lees meer op de website van We Are Pi.
Bekijk hieronder in de behind the scenes hoe de festivaltrailer met behulp van de Rorschach machine tot stand is gekomen.
Behind the scenes