In a Whisper wint de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary
Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de diverse IDFA-competitie programma’s tijdens de Award Ceremony van de 32ste editie van het festival in Eye. De winnaar van de VPRO IDFA Audience Award wordt vrijdagavond 29 november bekendgemaakt. IDFA duurt nog tot en met zondag 1 december.
Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de diverse IDFA-competitie programma’s tijdens de Award Ceremony van de 32ste editie van het festival in Eye. De winnaar van de VPRO IDFA Audience Award wordt vrijdagavond 29 november bekendgemaakt. IDFA duurt nog tot en met zondag 1 december.
IDFA Competition for Feature-Length Documentary
Heidi Hassan en Patricia Pérez Fernández winnen de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary (€ 20.000) met In a Whisper (Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Cuba). In a Whisper is een documentaire in videobrieven tussen twee hartsvriendinnen die elkaar uit het oog verliezen nadat ze hun vaderland Cuba zijn ontvlucht, weg van de malaise en censuur.
Uit het juryrapport
‘In a Whisper is een verfrissend document over het vrouw-zijn, een eerbetoon aan verlies, en bovenal een viering van vriendschap, gedrevenheid en kwetsbaarheid; een herwinning van hoop en passie, en een indringende, eerlijke filmische dialoog’.
Voor het eerst werden er drie nieuwe awards gepresenteerd in deze competitie. De IDFA Award for Best Directing (€ 5.000) gaat naar Mehrdad Oskouei voor zijn film Sunless Shadows (Iran, Noorwegen) ‘wegens de knappe manier waarop hij een urgent onderwerp inzet als metafoor voor een geheel land. Door zijn oprechte toewijding aan filmisch realisme slaagt de regisseur erin de complexiteit en de tragedie van de situatie van zijn personages te vatten en tegelijkertijd begrippen als vrijheid, veiligheid en liefde aan te kaarten.’
De IDFA Award for Best Editing (€ 2.500) is gewonnen door Sander Vos voor Punks van Masja Ooms (Nederland) ‘vanwege de intelligente en gevoelige montage die effectief de toon zet voor de vertelstructuur van de film en goed de balans weet te vinden tussen de langzame monotonie van de dagelijkse beslommeringen van de karakters en hun heftige innerlijke leven.’
De IDFA Award for Best Cinematography (€ 2.500) ging naar Maasja Ooms, tevens voor het door haar geregisseerde Punks (Nederland), ‘voor het rigoureuze camerawerk dat de innerlijke transformaties van de personages weet te vatten en, vanwege de elegante wijze waarop er een positie wordt ingenomen in verhouding tot de ontwikkelingen en situaties die zich in de film voltrekken.’
De juryleden waren Claire Simon, Mila Turajlić, Mohsen Makhmalbaf, Gaston Kaboré, en Rima Mismar.
IDFA Competition for First Appearance
Lucy Parker wint de IDFA Award voor Best First Appearance (€ 10.000) met Solidarity (Verenigd Koninkrijk).
Ilya Povolotsky ontving voor Froth (Rusland, Qatar) een bijzondere vermelding van de jury.
Een tweede bijzondere vermelding ging naar Carol Benjamin voor I owe you a Letter about Brazil (Brazilië).
De juryleden waren Paolo Moretti, Anand Patwardhan, Emma Davie, Maya Hawke en Tatiana Huezo.
De FIPRESCI Award (€ 5.000) werd uitgereikt aan Alyx Ayn Arumpac voor Aswang (Filipijnen, Frankrijk, Noorwegen, Qatar, Duitsland). De juryleden waren Gena Teodosievska, Zane Balčus en Alexander Zwart.
IDFA Award for Best First Appearance is mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van IDFA.
IDFA Competition for Mid-Length Documentary
De IDFA Award for Best Mid-Length Documentary (€ 7.500) werd toegekend aan Jalal Vafaei voor Anticlockwise (Iran). Mother-Child (Argentinië) van Andrea Testa kreeg een bijzondere vermelding.
De juryleden waren Jonathan Littell, Xuan Liu and Romuald Karmakar.
IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling
Victoria Mapplebeck won de IDFA DocLab Award for Digital Storytelling (€ 5.000), met The Waiting Room VR (Verenigd Koninkrijk). De Special Jury Award for Creative Technology (€ 2.000) ging naar Francesca Panetta en Halsey Burgund voor In Event of Moon Disaster (Verenigde Staten).
De juryleden waren Zeina Abi Assy, Monique Simard en Harm van de Ven.
IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction
Vincent Morisset won de IDFA DocLab Award for Immersive Non-Fiction (€ 5,000) voor Vast Body 22 (Canada). De Special Jury Award for Creative Technology (€ 2.000) ging naar Duncan Speakman voor Only Expansion (Verenigd Koninkrijk).
De juryleden waren Eddie Lou, Angelique Spaninks en Marianne Levy-Leblond.
IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, CLICKNL, Nederlands Filmfonds, Mondriaan Fonds, ARTE, Vlaams Audiovisueel Fonds, Tolhuistuin en MIAP Foundation. Research Collaborations: MIT Open Documentary Lab, Beeld en Geluid, POPKRAFT, CreativeXR, Diversion cinema, The Immersive Storytelling Studio (National Theatre) en Het Nieuwe Instituut.
IDFA Competition for Dutch Documentary
De 2Doc IDFA Award voor Best Dutch Documentary (€ 7.500) ging naar Reber Dosky voor Sidik and the Panther. Punks van Maasja Ooms kreeg een bijzondere vermelding.
De juryleden waren Caroline Libresco, Dorota Lech en Sergio Oksman.
De IDFA Award for Best Dutch Documentary wordt mogelijk gemaakt door NPO 2Doc.
IDFA Competition for Short Documentary
Up at Night (Congo, België) van Nelson Makengo won de IDFA Award for Best Short Documentary(€ 5.000). Een bijzondere vermelding ging naar Mizuko (Verenigde Staten, Japan) van Katelyn Rebelo en Kira Dane. De juryleden waren Cíntia Gil, Thomas Keenan en Karen Archey.
IDFA Competition for Student Documentary
IDFA Competition for Kids & Docs
IDFA Competition for Creative Use of Archive
De Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award (€ 5.000) gaat naar Alan Berliner voor A Letter to the Editor (Verenigde Staten). Een bijzondere vermelding was er voor Marshawn Lynch: A History (Verenigde Staten) van David Shields.
De Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award is voor de eerste keer uitgereikt tijdens IDFA 2019 voor de film die op de meest creatieve wijze gebruik maakt van archiefmateriaal.
De juryleden waren Peter Forgács, Mohanad Yaqubi en Susana de Sousa Dias.
De IDFA competition for Best Use of Archive is mogelijk gemaakt door Beeld en Geluid.
Jørgen Leth receives IDFA’s Lifetime Achievement Award
Tijdens de Award Ceremony overhandigde IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia een IDFA Lifetime Achievement Award aan de Deense filmmaker Jørgen Leth. Hij geldt als een inspiratie voor filmmakers van over de hele wereld en deze award is bedoeld om zijn immens belangrijke bijdrage aan de filmwereld te eren, van zijn invloedrijke korte film The Perfect Human (1967) tot zijn nieuwe documentaire I Walk (2019), die dit jaar werd vertoond in de Feature-Length competitie. “
“Mensen vragen me vaak wat me motiveert om films te blijven maken, en ik antwoord altijd dat het heel simpel is: ik kan er gewoon niet mee stoppen! De ontvangst van deze award is een bevestiging voor hetgeen ik al mijn hele leven doe. De kleine 50 films die ik in de afgelopen 57 jaar heb gemaakt zijn ontstaan door mijn verlangen en nieuwsgierigheid om de kunst van het filmmaken te onderzoeken. Mijn werk kan worden gezien als een continue onderzoek in het filmvak. Dit is de reden waarom ik uitermate blij ben om de Lifetime Achievement Award tijdens IDFA te mogen ontvangen. Ik ben vereerd en gevleid. Ik dank IDFA voor hun waardering jegens mij. Deze award houdt me op het pad waar ik op zit: namelijk van het onderzoeken van het leven en het maken van films”, zei Jørgen Leth.
Other Awards
Eerder op de avond overhandigde huidig Stipendist Sophie Dros het Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium (€ 50.000) aan filmmaker Marina Meijer. Met de beurs van €50.000 kan de ontvanger een documentaire over een onderwerp naar keuze maken. De Award is bedoeld voor een documentairefilmmaker met een bewezen track record die al bescheiden erkenning geniet in de documentairewereld. De winnaar van de VPRO IDFA Audience Award wordt op vrijdagavond 29 november bekendgemaakt.
De competitieprogramma’s van IDFA worden mogelijk gemaakt door Ammodo.