Maak kennis met de deelnemers van IDFA Project Space NL 2024
Vorige week ging IDFA Project Space NL 2024 van start, het jaarlijkse trainingsprogramma voor opkomende Nederlandstalige documentairemakers. In de komende maanden zullen zes geselecteerde talenten hun projecten ontwikkelen onder de begeleiding van ervaren filmmakers. Dit jaar staan beeldend kunstenaar en regisseur Marjoleine Boonstra, en scenarioschrijver en regisseur Beri Shalmashi, samen met gastdocenten klaar om hun expertise te delen.
Vorige week ging IDFA Project Space NL 2024 van start, het jaarlijkse trainingsprogramma voor opkomende Nederlandstalige documentairemakers. In de komende maanden zullen zes geselecteerde talenten hun projecten ontwikkelen onder de begeleiding van ervaren filmmakers. Dit jaar staan beeldend kunstenaar en regisseur Marjoleine Boonstra, en scenarioschrijver en regisseur Beri Shalmashi, samen met gastdocenten klaar om hun expertise te delen.
Aan het einde van dit intensieve programma presenteren de deelnemers hun werk samen met internationale deelnemers aan het werkveld waaronder de Nederlandse publieke omroepen. Een onafhankelijke jury zal één filmmaker bekronen met de NPO Documentaire Talent Award, inclusief een stimuleringsprijs van maximaal €25.000 van het NPO-fonds voor verdere projectontwikkeling.
Het internationale perspectief blijft dit jaar een sleutelonderdeel van het programma. Waar eerdere edities alleen gastcolleges uit de Nederlandse documentairewereld boden, is het programma sinds 2021 uitgebreid met elementen uit het internationale IDFA Project Space. Dit biedt deelnemers meer kansen op IDFA’s internationale markten, waar ze kunnen netwerken met filmmakers van over de hele wereld. Afgelopen week markeerde het startschot van het programma van 2024. Tijdens het internationale IDFA Project Space-programma in Het Documentaire Paviljoen, woonden de deelnemers van IDFA Project Space NL diverse talks en vertoningen bij, samen met hun internationale collega's.
Maak kennis met de zes deelnemers.
Andreas van de Laar
Fotografie Nina Schollaardt
De complexiteit van menselijke relaties en de manier waarop persoonlijke verhalen verweven zijn met grotere maatschappelijke en culturele thema's fascineren mij het meest. Documentairefilms bieden een krachtig medium om verborgen waarheden te onthullen en een diepere empathie en begrip te bevorderen. Mijn grootste inspiratiebronnen zijn filmmakers zoals Werner Herzog en Errol Morris, en mijn eigen familiegeschiedenis en de verhalen van migranten en minderheden.
Tijdens IPS NL kijk ik het meest uit naar de mogelijkheid om mijn project Onze Vaders verder te ontwikkelen en te verfijnen door middel van intensieve feedbacksessies en workshops. Ik ben erg benieuwd naar de reacties van mijn collega's en mentoren op mijn filmplan. Ik verwacht veel te leren van de diverse perspectieven en ervaringen van de andere deelnemers en mentoren. Vooral ben ik benieuwd hoe anderen omgaan met de uitdagingen van het vertellen van persoonlijke verhalen binnen een bredere maatschappelijke context.”
Andreas van de Laar is een documentairemaker die bekend staat om zijn diepgaande films over migratie, integratie en culturele identiteiten. Met een Nederlandse moeder en Marokkaanse vader, verkent hij complexe culturele relaties en persoonlijke verhalen. Zijn nieuwste project, "Onze Vaders," combineert documentairetechnieken met AI om een persoonlijk verhaal over zijn vader te vertellen.
Michelle Krevetzky
Fotografie Nina Schollaardt
"Soms weet je pas achteraf precies waarom je doet wat je doet. Ik heb een grote drijfveer om mijn huidige filmplan te verwezenlijken. Ik haal veel inspiratie uit de veerkracht van mensen in een soms onbegrijpelijke wereld. Er is zoveel schoonheid en wreedheid in de wereld, en ondanks dat alles blijven mensen lachen en onverbeterlijk doorgaan. Dat vind ik prachtig om te zien. Tijdens IPS NL kijk ik het meest uit naar de inspiratiesessies van crewleden die niet altijd op de voorgrond staan. Er zijn zoveel creatieve mensen betrokken bij het maken van een film, en ik hoop dat wij als nieuwe makers ervoor kunnen zorgen dat er meer aandacht en tijd komt voor hen tijdens het proces. Wat ik verwacht te leren van elkaar? Alles waarvan ik nog niet weet dat ik het niet weet. Appeltje eitje toch?"
Michelle Krevetzky is een Amsterdamse maker en producer. Na ruim acht jaar ervaring in de creatieve industrie als Project Lead & Producer, begint ze nu aan haar eerste documentaire film.
Hannah van Tassel
Fotografie Nina Schollaardt
"Mijn voornaamste drijfveer om documentairefilms te maken is een nieuwsgierigheid naar andere mensen en ervaringen. Het is de combinatie van onderzoek en creatie die ik zo leuk vind. Documentaires bieden een unieke band met de mensen die je filmt en mogelijkheden die in fictie en het echte leven vaak ontbreken. Films kunnen mensen een andere kijk op dezelfde werkelijkheid geven, wat zowel verrijkend is voor het publiek als voor mijzelf.
Mijn inspiratie komt uit verschillende hoeken, vaak specifieke films, zowel documentaires als fictie, met speelsheid, rust, intensiteit, en poëtische dichtheid. Bij het maken van een film lees ik veel en zoek ik naar schilderijen die qua thema passen bij mijn idee. Uiteindelijk inspireren vooral de mensen die ik film me, en zij bepalen de richting van de film.
Tijdens IPS NL kijk ik ernaar uit om te ontdekken welke vorm onze plannen krijgen en hoe deze zich ontwikkelen. Het is altijd inspirerend om anderen te horen over hun ervaringen. Ik verwacht veel te leren van elkaars verschillende plannen, manieren van werken en de gedeelde ervaringen, samen met de kennis van coaches en gastsprekers."
Hannah van Tassel studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, gevolgd door een afstuderen in Regie Documentaire aan de Nederlandse Filmacademie in 2019. Hannah maakt poëtische documentaires over alomtegenwoordige maar ongrijpbare onderwerpen, zoals slaap, slapeloosheid, herinneringen en verlies.
Yannesh Meijman
Fotografie Nina Schollaardt
"Mijn belangrijkste motivatie om documentairefilms te maken, is mijn behoefte aan zelfexpressie en het creëren van een verbinding met de 'echte' wereld. Documentaires geven zowel mijn stem als die van anderen duiding en betekenis.
Mijn grootste inspiratiebronnen zijn "Those Who Feel The Fire Burning" van Morgan Knibbe, die de kracht van subjectiviteit in documentaires laat zien, en "B-Movie: Lust & Sound in West-Berlin 1979-1989," die speels fictie en non-fictie combineert. Ook bewonder ik "Waar de ratten koningen zijn" van Barbara den Uyl, die de noodzaak van kraakfilms in Amsterdam benadrukt.
Tijdens IPS NL kijk ik ernaar uit om met een sterk concept te beginnen met draaien en vervolgens de teaser te monteren. Ik verwacht veel te leren van het observeren van andere documentairemakers, aangezien ik nog nooit van dichtbij heb gezien hoe iemand anders een documentaire ontwikkelt. Dat alleen al zal een leerzame spiegel voor mij zijn."
Yannesh is een autodidactische filmmaker en organisator uit Amsterdam. Hij maakt socio-poëtische werk dat wordt gedreven door een verlangen naar gemeenschap, stedelijk verzet en dromen. Zijn debuutdocumentaire film Hotel Mokum ging in wereldpremière tijdens IDFA '23 in de Frontlight-sectie.
Freek de Goeje
Fotografie Nina Schollaardt
"Alles begint met belangstelling hebben voor mensen en hun verhalen. Het is prachtig om gewone mensen die soms iets ongewoons doen te belichten. Met een documentaire kan je heel dichtbij komen, zowel als kijker als maker. Je gaat een persoonlijke verbinding aan met alledaagse karakters en onderwerpen. Een documentaire kan iemand op een simpele en intieme manier raken en laten meedenken over de thema’s van het verhaal, waardoor de kijker reflecteert op een nieuw perspectief en zijn of haar bewustzijn verrijkt. Voor mij staan liefde, verbinding, vertrouwen en echtheid centraal. Dit betekent liefde voor het onderwerp, het creëren van een band tussen de maker en het onderwerp, en het verbinden van de kijker met het onderwerp. Dit kan alleen als de maker oprecht en eerlijk is over zijn of haar bedoelingen en daardoor vertrouwen wint.
Tijdens IPS NL kijk ik uit naar de samenwerking met begeleiders en deelnemers. Sinds mijn afstuderen aan de HKU wil ik als filmmaker en persoon groeien. Deze inspirerende omgeving biedt de kans om mijn vakmanschap te ontwikkelen en te leren navigeren in de filmwereld. Het werken in teamverband met gelijkgestemden zal een snelkookproces van inspiratie en creatie zijn. Ik kan niet wachten om te beginnen."
Freek de Goeje studeerde af aan de HKU als filmmaker in de richting audiovisueel en media. Hij is schrijver, regisseur en producent. In de zomer van 2022 trok hij naar de top van het De Goeje-gebergte en maakte daarover de film "De Toemoek Hoemak Expeditie". Afgelopen september verscheen zijn boek "Een berg die mijn naam draagt."
Kiki Ho
Fotografie Nina Schollaardt
"Documentaire maken is voor mij dé manier om een onuitputtelijke nieuwsgierigheid naar en verwondering over de wereld om ons heen een plek te geven. Het maken of kijken van een documentaire is een kans om je even toe te leggen, je in stilte even te concentreren op één onderwerp, één arena, één persoon, één idee. Dat is in de tijd waarin wij leven toch eigenlijk uniek. Mijn grootste inspiratiebron is mijn zus. Zij was, en is nog steeds, een uitzonderlijke beeldende kunstenaar, die de kunst van het kijken van nature bezat. Wanneer ik films maak, probeer ik net zo onafhankelijk, onbevooroordeeld en onbegrensd te kijken als dat zij dat kon.
Filmmaken kan als ontwikkelend maker soms best eenzaam zijn. Ik kijk dan ook het meest uit naar de kans om gezamenlijk in elkaars plannen te duiken, met elkaar mee te denken en kritisch te bevragen. Ik ben nu al dankbaar voor de kans om samen ieders project tot een hoger plan te trekken. Ik hoop dat we met behulp van elkaar nieuwe inzichten krijgen in ons eigen werk. We zullen elkaar ongetwijfeld ontzettend inspireren, dat gebeurt ook nu al."
Siu Ki (Kiki) Ho is een documentairemaker en mental-health activist uit Amsterdam. Kiki is gefascineerd door het vastleggen van abstracties en probeert grotere vraagstukken te verkennen via kleine, persoonlijke verhalen. Haar recente werk richtte zich op de post-koloniale relatie tussen Suriname en Nederland. Lees meer over haar werk hier.
__________
Tutors
Marjoleine Boonstra is een Nederlandse filmregisseur en cinematograaf met meer dan 25 jaar ervaring. Haar bekroonde werk, gekenmerkt door een poëtische visuele aanpak en compassievolle blik, wordt vertoond op internationale filmfestivals, musea en galeries. Marjoleine heeft talrijke documentaires, een speelfilm en video-installaties voor musea voor moderne kunst gemaakt. Centraal in haar werk staat een diepe interesse in het menselijk leven en een oog voor hoe mensen omgaan met moeilijke omstandigheden. Ze was 20 jaar commissieredacteur en regisseur bij HUMAN, mentor aan de Nederlandse Filmacademie, coachte verschillende filmprojecten, en was jurylid bij IDFA en tutor bij IDFA Project Space NL in 2014, 2015, 2018 en 2024.
Beri Shalmashi is scenarist en regisseur. Ze studeerde af aan de Nederlandse Filmacademie en behaalde haar MA aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Shalmashi’s singleplay Mama werd genomineerd voor een Gouden Kalf en ze won de prestigieuze Zilveren Camera voor Storytelling met Big Village. Vorig jaar maakte ze voor VPRO's Frontlinie de aflevering Aan de rand van de revolutie, over de revolutie in Iran. Ze schreef het scenario voor de telefilm Casting Call, recent uitgezonden door AVROTROS. Shalmashi geeft regelmatig les aan verschillende filmopleidingen, werkt als adviseur voor het Nederlands Filmfonds en is directeur van programmabureau Avanti. Ook was zij tutor van IDFA Project Space in 2021, 2023 en 2024.