Meer dan 25 jaar na zijn vorige film verraste de inmiddels 82 jaar oude Pelechian de wereld met nieuw werk. De bedrieglijk simpele titel verhult een film van een grote complexiteit, over de grandiositeit en de vernietigende kracht van de natuur. In de found footage-beelden waaruit de film is samengesteld, steekt de mens nietig af tegen het natuurgeweld van vulkaanuitbarstingen, kolkende overstromingen en wervelwinden.
Veel van die beelden plukte Pelechian van het internet, maar hij vervormt ze zo dat ze naadloos passen in zijn volstrekt eigen stijl, die hij al zijn hele carrière steeds verder verfijnt. Dat wil zeggen: in zwart-wit, vrij van dialogen, met beelden die neigen naar het monumentale. Ze krijgen betekenis in Pelechians befaamde distance montage, waarin herhaling met subtiele variatie de poëtische kracht bepaalt.
Met die eigenzinnige, tijdloze filmtaal levert Pelechian met La Nature een uiterst eigentijdse en urgente film af die ons hardhandig uit de droom helpt dat de mens de natuur kan beheersen.