De Chileense schrijver en kunstenaar Pedro Lemebel (1952-2015) is een van de bekendste hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunstenaars. Hij werd in de jaren tachtig tijdens het militaire bewind van dictator Pinochet bekend om zijn controversiële teksten en performances met thema’s als homoseksualiteit en mensenrechten. In zijn werk vormden zijn eigen lichaam, vuur en bloed belangrijke en vaak shockerende elementen. Zo rolde de kunstenaar eens gewikkeld in een zak over brandende traptreden voor het museum voor hedendaagse kunst in Santiago.
Met zijn extravagante make-up, kostuums en accessoires en zijn scherpe tong was Lemebel een opvallende verschijning in een conservatieve maatschappij, waar het ronduit levensgevaarlijk was om openlijk homoseksueel te zijn. Filmmaker Joanna Reposi Garibaldi was een goede vriendin van Lemebel, wat duidelijk wordt in de intieme gesprekken die zij tot kort voor zijn dood voerden. Zij liet zich leiden door het werk en de ideeën van haar hoofdpersoon, waardoor de film als een creatieve en associatieve vertelling, opgebouwd uit archiefmateriaal, teksten en interviews, een passend eerbetoon vormt aan een fascinerend kunstenaar.