The Turner Film Diaries
Wat heel even lijkt op een legitieme aanklacht tegen Amerikaanse culturele decadentie, blijkt de verfilming van een extreemrechts manifest. William Pierce schreef in 1978 onder een pseudoniem , een roman die onder meer een inspiratiebron werd voor Timothy McVeigh, die in 1995 met een bomaanslag in Oklahoma City 168 mensen om het leven bracht. Het boek is een fictieve terugblik op een 'geslaagde' wereldwijde rassenzuivering en de documentaire neemt dit perspectief over. Een demonische stem leest voor uit het boek en geabstraheerde zwart-wit beelden ondersteunen dit chaotische en haatdragende wereldbeeld. Gaandeweg wordt gehint hoe een maatschappij van massaconsumptie, overgewicht, ontworteling en verslaving de voedingsbodem van dit wereldbeeld kan zijn. Het gebrek aan logica in de redeneringen wordt op virtuoze wijze overgenomen in de montage. Regisseur James T. Hong - gespecialiseerd in de polemische, experimentele film, zoals eerder - maakte wederom een gedecideerde provocatie. Dat dit denken, de vernietiging als verlossing, mensen als toekomstmuziek in de oren klinkt, is even fascinerend als weerzinwekkend.