All Cats Are Grey in the Dark
De Zwitserse Christian, die zichzelf “Kattenman” noemt, deelt zijn brandschone flat met twee poezen: Marmelade en Katjuscha. De drie zijn onafscheidelijk. De diertjes vergezellen hun baasje – of dienaar, het is maar hoe je het bekijkt – zelfs naar een après-ski-bar. Daar hangen ze onderuitgezakt op de bank, terwijl Christian een pilsje drinkt in een tenue dat doet denken aan dat van een jachtopziener. Thuis loopt hij liever rond in zijn witte onderbroek.
Dit tragikomische, licht-absurdistische portret wordt opgenomen met spannende tijden in het vooruitzicht: Marmelade is door een raskat gedekt en verwacht binnenkort kittens. Christian wil graag de liefhebbende vader zijn. Nog intenser dan gewoonlijk werpt Christian zich op zijn grote liefdes die, naast zijn Alexa, zijn belangrijkste gesprekspartners zijn.
Regisseur Lasse Linder liet zich duidelijk inspireren door Ulrich Seidl, zowel qua onderwerpkeuze als wat betreft de gestileerde benadering. De ietwat onconventionele relatie tussen mens en dier wordt statisch en van enige afstand geobserveerd. Zo staat de camera regelmatig achter halfopen deuren, gericht op de kamer waarin het soms ongemakkelijk hechte trio zich bevindt.