De meest ongemakkelijke, maar ook spannende uren beleven middelbarescholieren ongetwijfeld tijdens seksuele voorlichting. Voorspel (Foreplay) laat zien hoe deze lessen worden gegeven op een vijftal Nederlandse scholen. De makers richtten hun blik hierbij vooral op de reacties van de tweedeklassers, die de informatie al giechelend en stoere grappen makend, maar ook met nieuwsgierigheid tot zich nemen, terwijl de leraren meestal een opgeruimde no-nonsense-aanpak hanteren. De anatomie van de geslachtsdelen komt aan bod, er moeten condooms worden afgerold op neppenissen en via vloeistoffen in plastic bekertjes worden, zogenaamd, soa’s doorgegeven.
Daarnaast worden de leerlingen geïnterviewd en krijgen ze vragen voorgeschoteld als “Is het iets om naar uit te kijken?” en “Hebben jongens het door als een meisje niet wil?” En porno, wat vinden ze daarvan? Ook sexting en het doorsturen van wraakfilmpjes komt ter sprake. De antwoorden van de kinderen, die vaak zelf nog geen ervaring hebben, maar ongetwijfeld online al van alles hebben gezien, zijn vaak openhartig, soms verrassend en veelal ontwapenend naïef en streetwise tegelijk.