Matter Out of Place
Een mediterraan strand waar de vloedlijn wordt gemarkeerd door een brede strook plastic flessen. Een pruttelende berg afval in de Himalaya. De mens geeft overal zijn visitekaartje af.
Nikolaus Geyrhalter, die zijn geduldig observerende camera eerder richtte op de voedselindustrie (Our Daily Bread, 2005), ons gewroet in de aardkorst (Earth, 2019) of door de mens gemaakte en weer verlaten plekken (Homo Sapiens, 2016), brengt in Matter Out of Place in beeld hoe overal ter wereld het afval zich ophoopt. De moed zakt je in de schoenen bij het zien van de eindeloze stroom vuil, hoe wonderschoon hij die ook in beeld weet te brengen.
Gelukkig zijn er ook mensen die proberen er iets aan te doen, beroepshalve of als vrijwilliger: van een vuilnisman die zijn fietskar door de straten van Kathmandu stuurt tot de duikers die in een feeëriek onderwaterballet de Griekse wateren ontdoen van stukken metaal en autobanden. Geyrhalter brengt in lange, steady shots in beeld hoe de opruimers te werk gaan: inventief, soms tegen de klippen op.